Mat på båten

Detta är all (nästan) all mat som bjöds på båten. Kocken är 7 bästa i världen i sin position.. det kan även jag säga, om inte en 10 till honom. Har aldrig haft bättre mat. Njut!

Detalj - Cloud 9.

Dukningarna var fantastiska! Lunchdukning.

Första lunchen, mina förväntningar stek med detta.

Menyn uppe varje dag.

Middags dukning.

Middag.

Tiramisu, gudomlig!

En dag hade vi grill på en Turkisk ö. Helt underbart, så romantiskt (dock ingen kille.. men ändå) och maten.. mmm!!!

Kocken.

Lunchbuffé.

Frukosten var uppdukad men färska varor varje dag. Bästa frukosten!!

Det dr grötliknade saken, var sååå good!!!!

Nu är jag hungrig! Hej då :)

Cloud 9

Välkommen ombord!

Entré plan.

Här hade vi frukost varje morgon (mat by the way kommer i ett annat inlägg, fantastisk mat!)

Detalj. Många saker hade hade "Cloud 9" loggan, allt ifrån tallrika till båtar.

Hall in mot master bedroom.

Master bedroom där designern, Camerons vän, Roy och hans fru Cidney bodde. Här brukade jag bada lill killen.

De hade egen utkiksplats upp för trappan. Riktigt fint!

Trappan. Ner tar oss till plan ett med fyra gäst rum och upp tar oss till plan tre och våra rum.

Mycket speglar och mycket polering. Upp till höger är mitt och Samuels rum, vänster Cameron och Shannons rum.

Mitt och Samuels rum, som annars är ett gym. Hade en monitor över hans säng där jag kunde se och höra honom via laptop så slapp vara i rummet hela tiden han sov. Besättnigen hade förvandlat rummet till perfekta bebis rummet med allt man kan tänka sig.

Detalj - Cloud 9!

Mitt emot vårt rum fanns Camerons och Shannons VIP room, men egen terass.

Detalj - alla handtag hade skinöverdrag, snyggt!

Utanför våra rum, in mot matsalen våning tre.

Såhär såg det ut när vi kollade på film. Man tryckte på en knapp, då kommer tven upp och rullgardiner ner. Coolt!

Ute på deck.

Upp mot top deck..

Våning fyra, topp deck!

Här mådde jag som bäst!

Spa.

Många gånger klev vi på båten denna väg.

Alltid fanns det personal som tog emot oss. Väntade med smoothie och kalla handukar. det kallar jag topp service.

Våning trå, entré plan.

Cloud 9 - always in my heart!

I'm hooome!

Back on track, typ!
Förutom att vi packade upp väskor och tvätta igår natt/morgon när vi anlände huset (2 på natten) fram till 5 på morgonen.. och vakna 12. Sena nätter och tidiga morgonar, men jag kommer snart in i vanliga rutiner. Har bara såå mycket att göra efter resan. Barnen är lediga från skolan i två veckor så måste underhålla dem också under dagen.

I alla fall, har massa bilder att visa, tog närmare 2000 bilder med Canon kameran, 1000 bilder med iPhone och Shannon har sin kamera med massa bilder.. så MASSOR med bilder.
Jag har raderat ca 600 bilder idag så jag tar mig tid kanske ikväll för att börja med bildmoln från båten, Grekland och Turkiet.

Så JA mamma, släkt, vänner.. jag ska börja lägga ut bilder snarast! Kika in ikväll och se om jag lyckats fått upp några bilder.
(Min dator är sönder också by the way.. Hade datorn med i resväskan, skärmen fungerar inte så har fått sätta in en extern så länge tills jag köper en ny)

Flight hem (Australien) ombokad

Skulle inte blogga något när jag är här, det stämmer fortfarande. Men många är oroliga varför jag inte bloggar och visar bilder på denna fantastiska båt - det kommer jag lovar. Varför jag inte gör det är att det tar fruktansvärt lång tid att uppdatera bilderna från system kameran och jag har hittills ca 1200 bilder att gå igenom (radera!!).

Cameron ändra vårt flyg hem idag så vi kommer hem onsdag istället för måndag. Vi vill ha mer tid i Istanbul helt enkelt. Jag har aldrig varit i Turkiet så det är spännande att se landet, och med en yatch det är ju bäst!

See yoou back in Australia!

Semester

Uppdaterar när jag kommer tillbaka till Australien igen med massor av bilder, lovar! Nu ska jag bara njuta och ta in allt medan jag är här. Kan ju nämna att jag sover i samma lakan, äter på samma tallrik och tränar på samma gym - samma yatch som medlemmarna i U2, Bon Jowi, P-Diddy och Dr Dre.. hur coolt är inte det?
Som sagt, "semester" och njuter av tiden..

Välkommen ombord!

Vi har nu varit ombord ett tag och kommit tillrätta. Båten är obeskrivlig fin. Han som har designat båten är själv med på besättningen och är Camerons vän (han som bjudit hit oss), så han har visat oss runt här. F A N T A S T I S K T, går nog inte att beskriva i ord.
Vi har precis haft en super god lunch och nu.. tro det eller ej.. men jag ligger på golvet i mitt rum och försöker att inte spy. Japp, jag är sjösjuk, redan.. 2 timmar på havet. Många ligger ner nu för att inte må dåligt. Glas och dukningar har åkt ner på marken, så illa är det. Men vi ska snart vara framme på första ön. Keep in toutch!

Dubai några timmar

Nu har vi varit i Dubai ett tag, landa 4.30 och vi åker 10.30 (lokal tid). När vi landa va det 38 grader varmt.. på morgonen! Undrar vad det är mitt på dagen.
Har tagit mig en dusch och allt känns underbart här i loungen. Så kul att bara sitta och kolla in alla människor från alla möjliga platser runt om i världen. Många araber i deras pampiga outfit.
Sam har varit en ängel denna långa resa i planet. Han sov länge och skiner som en sol som vanligt. Bilder kommer senare..
Bye bye Dubai

Up we go

Surprise, I'm in the business class. Det va inte det vi hade pratat om, men jag är mer än nöjd! Lite champagne på det och jag somnar fint hela vägen till Dubi. Hör av mig där!

Greece - Mediterranean - Yatch - 10 day's

Vi är så gott som klar packade, eller kan man vara det helt innan man lämnar huset om 7 timmar? Min väska är fortfarande öppen.
Vart ska vi? Vi ska till Grekland och Medelhavet - vi landar i Athen och bor på hotell en natt, går ombord Cloud nine lördag och seglar mot öarna; Poros söndag, Dodecannese och Mykonos måndag, Delos och Mykonos tisdag, Turkiet på onsdag till öarna Kusadasi, Bodrum torsdag, Datca fredag, Marmaris lördag.

Vilka är vi som åker? Det är jag, Samuel, Shannon och Cameron som tillsammans med Camerons arbetskamrater (4 andra par) som kommer ha yatchen för dessa tio dagar. Det är inte tillåtet att ha barn på båten, men de har gjort undantag med Samuel för Shannon ville inte lämna en 7 månader bebis hemma och så måste de ha en nanny med - ja visst, jag följer glatt med :) Så Samuel kommer vara mitt ansvar mestadels av tiden dessa tio dagar. Tur att vi kommer bra överrens och han är bästa barnet jag träffat.
William och Madeline kommer bo hos sina kusiner dessa dagar. de ser fram emot det "sleeepoveers!", men vi vet inte riktigt om de förstår vad det innebär - mamma och pappa är borta dessa dagar. Återstår att se.
Nu ska jag iväg och träffa tjejerna i stan för en fika/lunch och massa hejdå kramar.

Happy b-day Cameron!

Grattis Cameron 43 år!
Igåtkväll, tjuvstart men mini tårta.
Man blir nästan lite stolt själv; William har tillsammans med 4 st i sin klass (totalt tävlande 24 st, final 12) gått vidare till final i "speech" och idag är finalen. Han har tränat på ditt ämne "Technology - how it affects our daily lives" och det kommer gå as bra!

Cloud nine på Medelhavet

Färdig packad!
Cloud nine luxury yacht - denna är vår i tio fina dagar på Medelhavet, segla kring Grekiska och Turkiska öar. Kan det blir bättre?
Privat crew & kockar, goda vänner till familjen och bara n j u t a av tillvaron.
Med detta vill jag säga - Jag mår bra här, & längtar inte hem!

Origin in aussie VS VM-fotboll in europe

Blodigt allvar hemma i huset, männen sitter fastklistrade i soffan framför tvn - ORIGIN är i full gång! Queensland vs New south wales (kan likställas med en derbymatch Barcelona vs Madrid). Ja, aussie boysen är heelt galna. Bäst av tre vinner, detta är andra matchen och Queensland har ledningen. Jag sa till en kille idag "Jag vill att New south wales ska vinna idag, för att det ska bli mer spänning sista matchen", till svar fick jag "Du borde inte säga detta högt". Så allvarligt är det..
Hemma i Sverige, Europa spelade Sverige sin första (?) match igår, gick inte så bra tydligen..
Greg, William, Cameron och lill Sam, just nu..
Blodigt!
Förlust..

Ännu en vecka i Down under

Jobb veckan börjar idag tisdag, då vi igår hade public holiday (drottningens födelsedag). Dagen har inte varit allt för exciting, jag har haft ännu en heldag hemma med Sam. Har tvättat alla barnens och mina kläder och hunnit med all packning (det mesta i vilket fall), mina och barnens. Vi ska ut och resa på torsdag, jag, Sam, Shannon och Cameron. William och Madeline ska vara kvar i Brisbane med sina släktingar medan vi andra åker till GREKLAND! :) Det känns lite som att komma hem, Europa.. och Sverige ligger inte så långt ifrån Grekland..
Så ja, vi ska till Europa och detta kommer bli en lång resa och jag ska ta hand om Sam på planet, vi sitter i Economic och föräldrarna i Business. Vi får se hur det går.. jag vet vem som kommer springa fram och tillbaka mellan sätena (jag & Shannon förmodligen).
Snart läggdags :)

Noosa wekeend!

Destination: Noosa
Weather: regningt dessvärre!
Vi tog vanen för sista gången (Sofias familj som äger skönheten ska lämna in den på en total renovering vilket kommer ta ett bra tag att göra, så vi kommer inte hinna att göra någon mer tripp med den). Vi åkte lördag och skulle stanna till måndag var det tänkt, men det har varit sånt skit väder (SPÖ REGN) så vi va bara där en natt. Vi har iaf sett Noosa nu.. väntar till sommaren kommer och tar en tripp igen.
Så vad gjorde vi? Först gick vi på en jätte stor välkänd marknad, Eumundi market, som är precis vid Noosa. Jätte stor med massa massa stånd. Tyvärr kom vi en timme innan det "stängde" så vi hann inte se allt. Men jag ska verkligen dit igen. Vart ändå lycklig då jag gjorde ett perfekt halsband som representerar mig i Australien (foto nedan). Sedan åkte vi till Noosa och kolla runt i affärer, leta någonstans att parkera vanen, gick ut på middag och sen in i vanen för kortlek och vin! Kunde inte bli bättre, en regning lördagskväll.
Bilder:
Eumundi market
Vi stanna till vid detta stånd för det är Shannons kompis, Lisa, som gör alla dessa fina inredningar. Hon är från Danmark och hennes mamma står i ståndet för att sälja dotterns saker. Jätte fina saker!
Denna ska jag köpa av Lisa när jag åker hem till Sverige. Hur fin är den inte, perfekt sätt att bevara Australien.
Här gör jag mitt halsband..
Detta representerar oss tjejer här. Högst till vänster Lisa, höger Sofia och längst ner jag. Jag la till två till.
Såhär ser mitt halsband ut. Duva=frihet, snäcka=alla stränder i Australien, A= Andreea och Australien, kamera=för jag älskar att fota, follow your dreams=Australien va min högsta dröm, och jag uppfyllde den, hästsko=ger mig tur.
Japansk omelett.

JÄTTE GOD!
Tjejerna åt mexikanskt.
Noosa. En butik jag gillade.
Middagen, super god hamburgare.
SPÖ..
..REGN..
.. det var lite mysigt under paraplyt ändå.
Frukost i vanen!

Trost vädret va vi ändå tvugna att turista lite, så vi gick en runda i Noosa national park.
Promenad i regnskogen va så underbart. Friskt väder.
Fåglar vi stötte på. Detta är vardag för aussie people, men så exotiskt för oss svenskar.

Favorit i repris - camping med hippievan

Vi ar strax pavag till Noosa med tjejerna, i hippie vanen - favorit i repris. Noosa ska vara en fin surfar stad norr om Australiens ostkust. Mycket mycket kortfattat, men nu vet ni alla dar hemma vart jag befinner mig under denna langhelg (public holiday mandag). Hors pa mandag igen!

Jätte trött!

Som sagt, 11,5 h gjorda idag och det känns i hela kroppen. Jag vet inte om det är Tabatan eller 11,5 h som känns, eller båda? Trött som tusan är jag i vilket fall. Har denna vecka redan gjort 41 h (enligt kontrakt 30 h i veckan) och har en dag imorgon också. Extra timmar sitter fint plånboken.
Har tagit mig en välförtjänt dusch och nu ligger jag avslagen i min säng, kopp grönt te, läser lite (skit) i tidningar och målar naglarna. Egentid är alltid välkommet hos mig!
Har en fullspäckad efterlängtad helg att se fram emot med tjejerna - hippie vanen är också den inblandad. Mer om det imorgon.
Lyssnar till härliga Bon Iver. Perth är en favorit! http://www.youtube.com/watch?v=bo6lKQYVUBU
Hos mig just nu.. :)

Torsdag, sjunde juni!

Idag har jag haft (har) en lång dag från 6.30-13.30 och 14.30-20.00. Inga problem för det enda jag gör är hemma på dagen och tar hand om Sam (visserligen har han varit lite jobbigt idag för han är sjuk och extra sällskapssjuk då. Har inte kunnat gör mycket annat än att hålla honom i min famn). Jag har även lagat spagetti och köttfärssås till kidsen ikväll, medan Sam ligger och skriker och gråter. Det är utmanande, och jag är så imponerad av alla föräldrar för detta är deras vardag. Jag jobbar som om jag vore en mamma, medan mammor är dels mammor och jobbar på annat jobb. Imponerad är jag!
Den timmen jag va ledig gjorde jag ett intensivpass med träningsformen Tabata - träna 20 sec, vila 10 sec och repetera samma övning 8 gånger, 4 olika övningar. Idag; övn 1 sprang upp för trapporna, övn 2 armhävningar, övn 3 situps och övn 4 utfall. 20 min - done! Känner av i benen nu och kommer garanterat känna mer imorgon. Det blir inte så mycket kvalitetsträning här borta då dagsrutinerna är gone. Men jag älskar mitt liv här!
Mitt hemma gym: Trappor! Hundrna är alltid med och kan vara så mycket i vägen, dom är så in your face när jag försöker ligga och göra situps. Men kul med träningskamrater, I guess?
Här springer jag upp och ner ibland, det är en rätt så brant backa vilket inte synd på denna bild.
Stockar = vikter.
Min träningsutsikt, helt okej ändå.
Brukar inte folk lägga upp bilder på sina ben när de tränar? Så jag tänkte göra som "alla andra"
När Madeline kommer hem vill hon oftast göra pussel med en, och ja jag har väl inget val och måste joina. This is my job, typ.
Maten är serverad. Man försöker med allt för att barnen ska äta, här med smile ansikte av ketchup.

Lugnt på jobbet..

.. här stressar vi inte. Vi ligger och gosar, skrattar, sover lite. Nu sover Sammy och jag har en ledig stund så jag har hunnit med lite tvätt och annat. Nu ligger jag och läser lite i Kepler Paganinikontraktet som jag inte har tagit mig tid för att läsa. Blir säkert mer nästa vecka när vi ska ut och resa (ut och resa japp, berättar mer när det närmar sig).
Nu ska jag ta mig nått att äta innan jag går ut för en löpning. Shannon kommer hem snart från shoppingen så hon tar Sam då (lämnar han inte själv)

Eclipse

Shannon smög in i mitt rum nu på kvällen och sa "Kolla månen, solen krossar över och lämnar en skugga över månen - eclipse!" Och ja, vi hann se slutet av en så kallad eclipse, och ska jag va ärlig visste jag inte att det hette eclipse, och förstod nu vad Twilights tredje (?) film stod för.
Anyway.. 4 juni och vi är inne i Australiens vintermånad och jag kan faktiskt känna kylan. Jag kan känna.. svensk sommar haha! Det ä kallt på mordnarna runt, 8-10 grader, när solen inte är framme, och så fort solen kommer fram på dagen blir det varmt upp mot 20-25 grader. Vintertiden säger dom är en av Australiens finaste tid då det oftast är klart och soligt ute, men inte för varmt och frisk luft.
Kollar jag vädret hemma nu i Sverige (svensk sommar?) har vi faktiskt bättre väder här i Australien - Svensk sommar vs Australiensk vinter. Roligt tycker jag när William allvarligt sa innan han la sig "Det kommer bli 8 grader imorgon på morgonen. Kan jag inte stanna hemma från skolan? Det är så kallt!" Haha.. stackars stackars aussie kids.
Idag gjorde jag 11,5 timmar.. tog hand om Sammy heela morgonen/förmiddagen/lunch och sedan åkte vi för att hämta bernen, ballet/karate och lite mat shopping. Alla dagar är dom olika som sagt och det är inte varje dag jag har sånna långa pass.
Dålig bild - eclipse taget från mitt fönster.
Bra bild - google!

Svenskt tema

4 svenskor hoppade in i bilen 7.00 morgonen och drog till Gold Coast. Två av dem (Lisa och Sofia Thor) kollade "whale watching" kl 9 och de andra två (jag och Sofia Olsson) hängde i stan för lite små shopping. Idag har det varit piss väder hela dagen med spö regn.. det öser ner fortfarande.
Vi hamna på swedish goodies med svenskt LÖSGODIS och mycket annat gott. Det va nog det dyraste godiset jag köpt (samt fyra OLW dippar) på $31, men det va värt det för så mycket godis köper jag inte annars under min tid jag är här. Vi kommer att besöka dig mer kära candy shop :)
Sedan åkte vi till swedish pizza house för riktigt pizza (eller jag klagar inte på australienska pizzan för oftast gör de tunna botten som jag gillar). Vad som karaktäriserar svensk pizza är att det dryper fett av den, som amerikanska pizzor mer. Jag gillar australiensk, mer som italiensk skulla man kunna säga?
En hel dag och vi va helt slut.. orka inte göra mycket när vi kom hem. Sofia T kom med mig hem för hon har inte sett vart jag bor och stannar över för natten. Vi har fortsatt att äta godis och annat gott här hemma..
Nu ska vi sova! 22.54 lördag, hej au pair liv, vi är helt slut! haha
Affären är på Gold Coast och har haft öppet för två veckor.
Varor tar 2 månader att skeppa från Sverige. Va glada där hemma att ni alltid har svenskt godis, för det är godast vart man än i världen befinner sig, tro mig!
Lösgodis $3 hg. Alla favoriter fanns med! Många svenskar har fått önska på facebook sidan.
Annat smått och gott.. pärlsocker, saft, knäckebröd, abba piskbullar, sylt.. I slutet av juni kommer även OLW chips och ostbågar.
Ser ni fågeln? :) Det va väldigt svårt att ta kort på den då den rörde sig hela tiden..
.. se vilka turister vi är "Åh en fågel, kolla tjejer!"
Jag och Lisa delar på en stor pizza, halva Hawai och andra Köttfärsås, $15 helt okej. Och det droppa fett som det gör hemma.
Uppmärksamma övergångsskylten "Pedestrians only cross when road is clear". Nehe? Är genomsnitts australiensaren något efter?
Detta blev mitt köp på candy shoppen. Dipp är något jag verkligen saknar (doppa med grönsaker)

Chocolate cake!

Syndare! Jag kunde inte låta bli.. Klockan 23.15 och jag va tvungen att ta en bit. Kände mig som i Kelloge reklamen där tjejen väljer mellan en choklad kaka eller en skål med flingor.. idag tog jag choklad kakan. Det är jag värd så duktigt som jag har tränat i veckan (och där hamna jag på ruta ett igen). Är borta hela dagen imorgon så denna kaka kommer fort försvinna över dagen här hemma, så kände att det va nu eller aldrig typ.
Nog om det, den va SUPER god! Bjuder på receptet nedan (om det syns) och tackar för mig ikväll. Imorgon ska jag va ready to go 7.00am (6.00 ringer klockan) för en heldag med tjejerna. Mer om det imorgon :)
God natt!
Donna Hay - den australienska motsvarigheten till till svenskan Laila

Maddies dag - utflykt & pyssel!

Liten resumé av gårdagen: barnen ÄLSKA soppan. Blir lika nöjd varje gång, för de kan va svåra att få i dem mat, iaf Madeline. Svenska pannkakor vet vi redan är en favorit.
Idag har det varit Maddies dag - jag har varit med henne till skolan på utflykt till muséeum och kollat på dinosaurier och australienska djur. Jag tog hand om Maddie och en annan flicka under förmiddagen inne på muséet, och det gick mycket bra.
Avbrott från all barnskrik och fokus med snabblunch inne i stan med Sofia, mycket uppskattat!
Efter skolan hade jag och Madeline lite pyssel och gjorda armband. Afternoon tea med tea och cupcakes gjorde susen en regning fredag som denna (vad är det med alla dessa regniga fredagar, detta är tredje fredagen som det verkligen spöregnar jag varit här!). Hösten/vintern är här I guess..
NU ska jag och Shannon baka en choklad kaka, massor av 70% choklad i! Såhär 21.22 tiden.. mums!
En liten hälsning till alla flitiga studenter som kämpar in i det sista nu - inte långt kvar och njuuut av sommaren som kommer!
Xoxo
Tadaaa.. Maddie gjorde två stycken; en till sin mamma där hon skrev "Madeline I (hjärta) mum" och en till hennes kompis som fyller år i helgen med text "Happy Birthday". Jag gjorde tre; den Maddie har på sig med ett stort hjärta, ett med många olika färger och den sista som jag gillar bäst med text "Will, Maddie, Sammy" förkortningar med barnens namn :)